lauantai 3. heinäkuuta 2010

Day ?... (laskekoot jokainen itse mones päivä, jos kiinnostaa)

Pariin päivään ei ole päässyt päivittelemään, koska koneesta on ollut akku loppu ja kanavan vierasvenesatamissa ei ole saanut verkkovirtaa kätevästi. Nyt ollaan kuitenkin Götan kanavan läntisimmässä päässä, Sjötorpissa, josta lähdetään huomenna Vänernin yli, ukonilmaa uhmaten. Huomenna yhdeksän jälkeen tiedossa kaksi sulutusta ennen kuin päästään ylittämään Ruotsin suurinta (ja miehistön arvioiden mukaan) kivisintä lätäkköä. Bellatrixin suorituskykyisen 2,3m kölin takia Vänernillä ei ole järkevää yöpymismahdollisuutta, joten ylitys tapahtuu kerralla, sen takia tänään oli parin tunnin rupeama Norrkvarnista tänne, Vänernin rannalle. Vänernin ylityksen ja yhden yöpymisen jälkeen edetään sisävesistöissä vielä noin 10h Trollhättanin kanavaa pitkin Göteborgiin, Ruotsin toiseen Hard Rock Café kaupunkiin. Kelit ovat edelleenkin suosineet; mehua on saatu kantaa urakalla veneeseen ja mehujääkin sulaa nopeammin kun mitä sitä ehtii syömään, eikä mikään ihme sillä kysessä on yksi Euroopan lämpimimmistä paikoista tällä hetkellä ^_^.
   Kuvia tulee illemmalla...


edit: Juttua vielä muutamalta päivältä, jotka jäivät väliin:
Norsholmista lähdettiin iikenteeseen ensimmäisessä sulutuksessa. Päivä alkoi Roxen nimisen järven ylitysella ja mahtavan kahdeksan sulun portaikon noususlla Bergissä. Sulutuksissa meni sen verran paljon aikaa että yöksi jouduttiin jäämään Ljungsbrohon, vaikka alun perin oltiin ajateltu ehtivämme pisemmällekkin.
   Ljungsbrosta lähdettiin aamulla heti sillan auetessa klo 9. Taas noustiin pitkä, kuuden sulun, portaikko Borenshultissa, lähellä Motalaa. Motalassa käytiin pienimuotoinen kehittävä keskustelu Tanskalaisen venekunnan kanssa, siitä mitä tarkoittaa keltainen viiva kaijan reunassa, veden täyttöä ja septin tyhjennystä varten varatun paikan kohdalla. Kättä väännettiin sataman johdonkin avustuksella, mutta meillä jäi septitankki siinä tyhjentämättä, koska Tanskalaisilla jäi vene siirtämättä kielletyltä paikalta, mutta onneksi Vättern on syvä järvi ;D. Motalasta matka jatkui Vänernin yli Karlsborgiin, vanhan linnoituksen, ja erään puolisotilaallisen kerhon toimintapaikan lähelle. Täällä Suomen länsipuolella tätä puolisotilaallista kerhoa kutsutaan (suoraan käännettynä) myös Ruotsin puolustusvoimiksi.
   Seuraavana päivänä yritettiin ehtiä aina Sjötorpiin saakka, mutta sulkujen sulkemisaika (18:00) tuli liian aikaisin vastaan ja matka tyssäsi Lyrestadin Norrkvarniin, mutta niin tyssäsi joku muukin. Kun vene oltiin ssatu kiinni laituriin huomattiin että veneen keinuessa köli kopsahtikin rannan puolella pohjaan, kanavn seinät olivat jyrkät, mutta eivät näemmä tarpeeksi jyrkät. Kosketus oli kuitenkin niin kevyt että ongelmasta selvittiin siirtämällä venettä irti laiturista, kasaamalla fendareita useempaan kerrokseen veneen ja laiturin väliin. Norrkvarnista olikin sitten tänään enää ihan lyhyt matka tänne Sjötorpiin.

 ja näitäkin kuvia tiedossa illemmalla...

Sjötorp
15:37 (GMT +1)
Ossi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti